
Det är typiskt att regeringen väljer att problematisera kring pojkars antiplugg-kultur när det i långa loppet inte verkar gå någon nöd på den gruppen. Trots att
pojkarna lägger beslag på toppjobben och de högsta lönerna väljer skolminister Jan Björklund (FP) ändå att fokusera varför det går mycket sämre för pojkarna än flickorna i skolan, ett förhållande som varit giltigt i minst fyra årtionden. För att slutligen få veta orsakerna bakom skillnaden har Jan Björklund tillsatt Delegationen för
jämställdhet i skolan med Saco-ordföranden Anna Ekström som ordförande. Men frågan är vilken av grupperna som egentligen är i akut behov av en
analys och utifrån vilket perspektiv. Hur man än vrider och vänder på saken verkar det helt enkelt vara så att det inte lönar sig att vara bästa i klassen. Det är uppenbart någon annan faktor som påverkar möjligheterna i livet, och jag har svårt att tro att flickorna blir hjälpta att nå bättre positioner bara för att pojkarna skärper till sitt skolarbete. Kan det vara så att det istället är något fel på flickornas inställning? Ja, inte vet jag men det är helt klart en hund begraven här. Eller som man säger på kanslisvenska: det finns luckor i resonemanget eller har vi relevant problemformulering? Det kan ju också förhålla sig så att olika strukturella hinder håller flickorna tillbaka. Medicinen mot detta stavas sannolikt inte heller att pojkarna måste bli bättre i skolan. Men delegationens uppdrag ligger fast. Anna Ekström
meddelar att hon ska komma med idéer om hur betygsgapet mellan tjejer och killar ska minskas. Jag frågar då om det är så viktigt? Är det en naturlag att alla måste ha bra betyg? I vart fall verkar de goda betygen inte vara en självklar förutsättning. Känns det inte som om våra döttrar i detta fall är i större behov
utvecklingsinsatser än våra söner?
3 kommentarer:
trots extrem medvetenhet i snart trettio år är det fortsatt så att pojkarna/männen blir bäst när det väl gäller. Det spelar ingen roll att pojkarna är sämst i klassen, senare i livet vinner dem. Man bör väl snarast fokusera på den senare strukturproblematiken och strunta i mellanstadieproblematiken där pojkarna vill spela boll framför att plugga...
Medelålders man sa: Det är nog så vi får göra, dvs. fokusera helt på den senare strukturproblematiken.
Linda, kul att se dig här.
Skicka en kommentar