måndag 3 maj 2010

Jobbstopp, Toblerone, rödgrön dumhet, kostnadsslägga - orkar vi fler kvickheter?

Ordbombandet som Alliansens håller på med är ett nytt inslag i det svenska politiska livet, i alla fall i den bombmatteversion vi nu ser och mot vilken det är omöjligt att skydda sig. Jag minns när Carl Bildt lanserande begreppet rödgrön röra för att beskriva hur han först uppfattade samarbetet mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet. En kul och fyndig omskrivning, som inte gick att missförstå. Jag skulle vilja säga att utrikesministern visade prov på stor retorisk förmåga. Fast nu undrar jag om det inte går inflation i de retoriska spetsfundigheterna. Åtminstone jag börja tröttna på ordbriljansen. För en tid sedan pratade finansminister Anders Borg om jobbstoppolitik när han vill kritisera Rödgrönts sysselsättningspolitik. Och häromdagen kunde vi höra biträdande finansminister Mats Odell och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin tala om tobleronepolitik när de kommenterade de första läckagen från den skuggbudget som Rödgrönt idag släppte loss. Med detta ville de få sagt att oppositionen behöver ett plastkort med god kredit för att finansiera reformerna. Bakgrunden till bilden är väl känd. Under gårdagens Agenda i Svt2 slog Borg till med kostnadsslägga och idag har vi en rödgrön dumhet, med vilket han vill förklara för svenska folket att skuggbudgeten innebär ett minskat konsumtionsutrymmer för svenska löntagare och därmed kommer att bidra till en ökad arbetslöshet. I nuläget orkar jag nog inte med mer ordvitsighet och är säker på att fler ur den breda allmänheten är med mig i detta. Därför ställer jag mig först i ledet och ropar efter de politiska ekvibrilisterna som likt DN:s balanserade Henrik Brors kan göra politiska sammanfattningar som vi enkelt kan ta till oss. Det behöver inte vara krångligare än att säga att vi som vid valet 2006 i höst har ett val mellan en bidrags- och en jobblinje, som någon annan kanske skulle kalla en mer empatisk linje mot en mindre empatisk. Men det beror på tycke och smak. Fast jag tror vi får fortsätta att värja oss mot kvickheterna, för visst kommer de att hagla över oss fram till 19 september.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, men vad säger du då om:

- Stupstock
- Elak och satanisk
- Empatilös
- Hjärtlös
- Högerhärva
- Låna till skattesänkningar
- Straffskatt på pensionärer
Etc, etc

V

Johan sa...

ja det är lika trista ordvitsar från båda håll - tröttsamt och irriterande. Och i dagens Aktuellt tyckte jag Reinfelt förföll till nån sorts Bo Lundgrenskt skatterabblande - tröttsamt även det (riktigt i sak kanske men trist och visionsfattigt)

Tomas Agdalen sa...

Anonym och Johan: Ja, visst är det trist. Och glöm inte klassikern undskottsfalangen http://100stegtill.blogspot.com/2008/12/finansminister-anders-borg-p-hittar-p.html