måndag 20 juli 2009

Dennis Quaid och Ed Harris i The Right Stuff de riktiga rymdhjältarna

Idag är det mycket månlandning. Det är, vilket jag inte hade en aning om för några dagar sedan, visst 40 år sedan Neil och Buzz klättrade ut från sin rymdfarkost för att som första människors kliva runt på månen. Och ända från den tidpunkten har månlandningen varit en het potatis bland våra mer konspiratoriska vänner. Jag kan tänka mig att just den konspirationsteorin ligger trea-fyra på listan över de största. Var det verkligen någon på månen eller iscensattes det hela i Nevadaöknen av NASA i samarbete med Hollywood? Den skildringen på det temat är utan tvekan Capricorn One. En riktig filmklassiker som är spännande från börja till slut. Samtliga astronauter dog va, eller hur? Det är lite oklart hur det går där när de sticker upp huvudet bakom sanddynen för att mötas av en amerikansk militärhelikopter. Annars tycker jag att de bästa rymdfilmerna är Det rätta virket, med Dennis Quaid (bilden) och Ed Harris i spetsen, samt Apollo 13, där Harris dyker upp igen. Ingen av filmerna handlar om Amstrongs resa men jag tycker de åskådliggör en nerv och nybyggaranda som fängslar. Dessa herrar är de riktiga rymdhjältarna. Jag kan avslöja att jag tror på månlandningen för den har jag, som min followkamrat på Twitter uttryckte det, sett på teve - både då och nu. Ja, så gammal är jag, till och med så att jag minns det. Hua! Avslutningsvis lite rymdmusik.