torsdag 2 juli 2009

Efter tamt Almedalstal mullrar det i KD-leden: högerspåret undersöks

Storstadsliberalen Monique Wadsted saknade den kristdemokratiska politiken hos Göran Hägglund när han ikväll höll Kristdemokraternas tal i Almedalen. Det var advokaten från The Pirate Bay-målet som agerade expertkommentator i Svt24. Hon verkade ha kommit så helskinnad ur tankesmedjan Fores välbesökta seminarie om världen efter TPB att hon klarade att tycka att KD är som vilket klassiskt liberalt parti som helst. Hon misstänkte att utrymmet där är så begränsat att Hägglunds parti får svårt att slå sig fram. Den konservative tänkaren Roland Poirier Martinsson var tidigare idag inne på samma tema, på KD-problematiken alltså. Men han ser ljuset. På DN-debatt konstaterar han att "Konservativa väljare kan göra KD till ett stort parti". Vidare skriver han att "sju av tio svenskar värnar familjen och är för lag och ordning och att man ska försörja sig på arbete /.../ De flesta har inget emot invandrare eller minoriteter och är inte principiella motståndare till välfärdsstaten, visar en ny undersökning av Demoskop. Dessa människor saknar ett parti att rösta på”. Han kallar detta en "tolerant konservatism". Poirer Martinsson är därmed långt mer positiv till KD:s framtid än jag var häromdagen när jag dödförklarade Alf Svenssons stolthet. Jag menade att den politik partiet skulle kunna göra sig framgångsrik med numera är politisk omöjlig, den gamla värdekonservativa KDS-politiken är unken, samtidigt som jag inte trodde att KD kan stjäla syre av allianskollegorna. Och Poirer Martinssons övertygat mig inte ifråga om partiets möjligheter. De punkter han ställer upp är allmänborgerliga. Varje alliansparti skulle, enligt min bedömning, med full kraft ställa sig bakom dem, för att inte tala om Björklunds Folkparti. Avslutningsvis undrar jag om Göran Hägglund någonsin tidigare setttam ut i en talarstol. Oentusiasmerande är ordet jag kommer att tänka på. Fast kanske finns det ändå en framtid. Ungdomsförbundets Charlie Weimers säger ikväll till Svenska Dagbladet att partiet behöver förändras. Han talar om ”socialt engagemang och en frihetlig värdekonservatism”. Också Mats Odell signalerar att Kristdemokraterna måste lämna mittfåran och röra sig höger ut. I P1:s Studio Ett har man också vänt ut och in på saken. Det bubblar hos Kristdemokraterna. (Korseld med Sannay Rayman och Katrine Kielos)

Inga kommentarer: