torsdag 23 juli 2009

En gång sa Lars Engqvist att piller är dåligt - vad skäll han fick för det

Folkhälsoinstitutet går nu ut med en stor satsning på bättre hälsa för äldre. SvD.se konstaterar att det länge diskuterats hur äldre får för många läkemedel. Det gäller inte minst överförskrivningen av lugnande medel. Nu tar man alltså upp en annan aspekt av alltför stor användning av mediciner till äldre. Det gäller så kallade livsstilsläkemedel, preparat som förebygger framför allt kända hjärtrisker och som utgör Apotekens verkliga storsäljare. Jag passar då på att minnas hur mycket skäll förre socialministern Lars Enqvist fick när han 1999 ordinerade stärkande promenader för gamlingar istället för piller. Ibland är det svårt att vara sanningssägande profet, också i sitt land. Vi får hoppas att ambitionen tas bättre emot idag, för något ligger det väl i Enqvist och institutets budskap. Det känner jag mig alldeles säker på. Undra om man inte kan få in spikmattan också. Den tror jag väldigt mycket på. Det var ett himla gnäll om dess förtjänster. Den tror jag väldigt mycket på. Jag tycker man varit väl tuff mot gurun när man tvingat honom nyansera sig. Klart att spikmattan regerar. Ett kortar ligg på den och du blir av med alla dina krämpor som exempelvis dina liktorn och veneriska sjukdomar. Det vet ju minsta munk borta i fjärran östern och det sedan årtusenden. Mattan har nu också testats i bloggosfären. Det vlev kanske inte full pott, men vaddå - kul är det med spikmattan och grurun har blivit snuskigt rik. Vad annat betyder nått?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: