fredag 3 juli 2009

Nödvändigt med räntesänkning hur omoralisk DN än upplever den

Jag undrar hur DN:s ledarskribent Rickard Westberg tänker när han i dag under rubriken Konsumera mera kritiserar Riksbankens beslut att sänka reproräntan ytterligare än gång. Nu till rekordlåga 0,25 procent. Han höjer fingret för att påpeka att "finanskrisen hade sitt ursprung i en gigantisk kreditbubbla. Folk hade lånat mycket till en billig penning utan att kunna betala tillbaka när räntorna stigit eller huspriser fallit. Det verkar inte bekymra direktionen på Riksbanken". Det är då jag minns att de räntehöjningar jag bland många andra svenska villaägare tvingades leva med i höstas inte orsakades av en enda kreditförlust av just villaägare. Ändå hade jag i slutet av förra året cirka 10.000 kr mer i ränteutgifter per månad än idag. Och det är då jag frågar mig hur Rikard Westberg tänkt sig att vi ska ta oss ur eländet med massarbetslöshet och annat jävulskap? Ska vi konsumera mindre? En annan fråga som jag snart vill ha svar på är varför det var så angeläget att höja reproräntan förra året? Ett återkommande tema på förra bloggen. Några postningar var riktigt bra. Jag saknar dem.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: