tisdag 26 maj 2009

Bronski Beat - Killarna som åkte limousine med poparistokraten Elton John

Något år tidigt in på 1980-talet dök det upp en falsettsångare i ett band som kallades Bronski Beat. Satan vad stora de blev. Överallt vara det bara Bronski Beat. Deras smash hit Smalltown Boy gick varm under flera år. Det var svårt att komma undan. Jag kommer ihåg att till och med skivsamlaren och musikanten Elton John intresserade för den skönsjungande Jimmy Sommerville, som till sin stora förvåning blev hämtad av Elton med en Limousine. Jimmy Sommerville var ju då en enkel kille från en liten stad som flyttat till den stora staden London. Så kunde det gå till inom popens aristokrati. Jag tror också att bandet var lite av postpunken gayriddare. Det känns som om de var tidigt ute och väldigt tydliga och bidrog till att mainstreama gaykulturen, i alla fall för min del. Men ocoola jag tyckte Bronski Beat var töntiga. Det står jag inte för idag. När tänkter tillbaka hur det bara för några tiotal år sedan inser man hur mycket det hänt här i världen och vilken mörkertid jag kommer ur. Nu har jag lyssnat på Bronski Beat i tre dagar långa och kommer säkert att göra det i tre dagar till. Också låten Why förtjänar ett omnämnande och en plats i popens Hole of Fame. Jag fick också av en kompis höra att det just nu går en låt på klubbarna i vilen en slina från Smalltown Boy loopats. Jag har ingen aning om vilken. Men det skulle vara kul att få höra den. Tipas gärna mig om den. Och för övrigt - gör som jag och lyssna på Bronski Beat. Popen blir inte bättre än så här.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: