söndag 10 maj 2009

Psyksimulationen bara ren narcissism eller var det konst på bron?

Okej, nu vet vi mer om bakgrunden till konstfackstudenten Anna Odells psyksimulation på Liljeholmsbron i vintras, examensarbetet som orsakade en brutal konststrid och som det saknas möjlighet att vara neutral till. Genom att uttala sig i gårdagens DN släppte hon dessutom tidigare än utlovat information om sina avsikter med aktionen. Men det kommer mer när väl Konstfacks vårsalong slår upp portarna den 12 maj. Frågan är om simulationsakten bara handlar om en ung självupptagen konstnärs ambition att skapa sig en plattform eller rör det sig om konst? Anna Odell säger att hon spelade sig själv genom att upprepa symptomen på den psykiska sjukdom hon hade för över tio år sedan och som ledde till hon behandlades inom psykvården. "När man är eller har varit sjuk och beskriver vad man varit med om blir man sällan trodd. Jag har berättat för så många om behandlingen jag fick den natten 1995 - att jag blev lagd i bälte trots att jag inte varit våldsam, att det står i min journal att ’pat. Slagits’ för att jag inte följt med frivilligt. Reaktionen är nästan alltid men riktigt så var det nog inte. Du hamnar inte i bälte om du inte varit farlig”, säger hon. Många gånger har 100 steg gått ut i försvar för Anna Odell och jag har stärkts ytterligare i min övertygelse. I dagens DN kultur kan vi också läsa om att artikeln igår föranlett en hel del kommentarer. Tidningen refererar till hur en anställd inom rättspsykiatrin hyllar henne och slår fast att det behövs mer debatt om psykiatrin. Just detta är ett viktigt påpekande, för som Jonas Hallberg menar är konst att synliggöra och jag undrar om det skulle blivit någon debatt om psykvården ifall den censurjurist som Konstfack lejt efter skandalerna på skolan fått sätt kolorna i examensarbetet. Tur att den inte fanns då Anna Odell genomförde sitt konstverk. Under nästa vecka meddelas beslut om den fortsatta rättsliga processen för hennes del. Ska hon åtalas för sin aktion på Liljeholmsbron? Det finns därmed en del intressant att se fram emot även under nästa vecka. Den så kallade vandalen i tunnelbanan kunde man inte åtala. I det nu aktuella fallet lär det inte finnas liknande bevissvårigheter. Kan vi den här gången få rejäl en clash mellan konsten och juridiken?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: