fredag 15 maj 2009

Veckans fredagsdrink - nu en med rom och kokos

Jag har ju storstilat på mitt Twitter lovat att göra en ginbaserad värstingdrink. Det sprack. Den likör jag behöver kunde de inte plocka fram ens på Regeringsgatans supersystem. Jag hänvisade till beställningssortimentet. Och dit har jag vänt mig, fast till mitt lokala. Vi får se om min dyre granne kan hitta Maraschinolikör på Färöarna, dit han snart ska. I annat fall får jag vända mig till min officiella leverantör i Högdalen. Men ni ska veta att ni den här veckan går miste om en höjdare, en som jag kunde avnjuta under min förra lördagens barrunda på Götgatsbacken här i huvudstaden. Men jag lovar att återkomma. Och jag gissar att de kommer att bli bra förvånade på Systembolagets huvudkontor när ni bloggenläsare efter den publiceringen i skaror plötsligt ropar efter denna märkliga likör gjord på körsbär och mandel. Kanske i sådan grad att den tas in i det ordinarie sortimentet. För att jag och ni ska få något drickbart ikväll slänger jag ihop sommardrinken Coco Caribbean. Den som alltid får mig att tänka på 1980-talets badstränder och den härliga doften av kokosolja. Då man fick sola sig vackert fräsch inför discokvällen. Men nu till viktigheterna. Ni som nyligen varit i utlandet och handlat Bacardis cocosrom kan ta den istället för den ljusa. Så fram med highballglasen. Fyll upp det med en blandning av 3 cl Rom, 2 cl citronlikör (jag kör klassikern Lemonchello), 2 cl ananasjuice, 2 cl apelsinjuice (ett par stänk Röd Curaçau - kan ni hoppa över), 2 cl kokosmjölk och 5 cl fruktsoda. Ni använder en glasshaker. Gott så. Om ett par veckor får ni den utlovade superdrinken.

2 kommentarer:

Maria sa...

Hummm spännande

Tomas Agdalen sa...

Vänta bara till jag får tag i Marachinolikören.