söndag 7 juni 2009

Med Marit vid rodret kan Folkpartiet baxas till att bli största borgerliga

Vad är Folkpartiet utan Marit Paulsen? Antagligen ett fem-sex-procentparti bland många andra. Men sedan hon kommit tillbaka har lyckan vänt för partiet. Det ser nu ut som om det får drygt 13,5 procent i EU-valet. Folkpartiet ökar alltså med mer än tre procent. Fast nu hävdar man från centralt håll att detta inte är en Marit-effekt. Carl B Hamilton försöker istället ge hela partiet creed genom att säga att man nått ut. Snack säger jag, som haft förmånen att en gång få en föreläsning av henne om EU när jag var på studiebesök i EU-parlamentet i Bryssel. Hon förtrollade mig. Från den dagen gillar jag Marit Paulsen, kvinnan som nu bär Folkpartiet sina axlar. Och är det något som varit tydligt i Folkpartiets kampanjarbete så är det Marit Paulsen. Hon pratar så att folk, även jag, förstår. Och hur spännande är inte hennes kovändning i GMO-frågan. Hennes argument för genetiskt modifierad mat håller hela vägen till de sinade matreserverna. Vi har helt enkelt inte råd att säga nej till mer mat om vår ambition är att föda alla världens människor. Ett mål som vi inte klarar att uppnå med biodynamiska odlingsmetoder. Som vanligt kunde hon bara med några enstaka meningar få mig att förstå hela sammanhanget. Hon skulle enligt min bedömning kunna ratta det där partiet så att Jan Björklund alldeles säkert efter 2010-års val skulle chefa över det största borgerliga alternativet. Jag tycker därför att Erik Ullenhag allvarligt ska överväga att klona vallokomotivet eller åtminstone försöka övertala denna politikens Zlatan Ibrahimović att också ställa upp i nästa riksdagsval. Och inför detta val måste samtliga partier dammsuga landet efter liknande karismatiska personer som också äger ett politiskt djup. För tydlighetens påpekar jag att jag inte röstade på Paulsen. Men det hänger mer ihop med sammansättningen av Folkpartiets ledning och dess anpassningar av partiideologin än med henne. Hur jag röstade är redovisat i Grej Of the Vecka #23 (krysset) - Evin Cetin.

Läs även andra bloggares åsikter om EU-val, EP-val, Marit Paulsen, Folkpartiet, Marit-effekten, Jan Björklund, GMO, Evin Cetin

Inga kommentarer: