söndag 28 juni 2009

Politikerveckan igång med att DN:s retorikexpert sabbar Lars Ohlys tal

Okej, då drog Almedalsveckan igång idag. Nästan alla jag känner är där. De kommer än en gång att flyta runt i Visby för att dricka bubbel och prata skit. Själv är jag hemma. Det är självklart inte självvalt utan påtvingat eftersom ingen vill ha mig på Gotland. Likadant var det förra året och förresten alla andra år också. Fast det är väl bäst så, för min hälsas skull och för att upprätthålla politikerveckans seriositet. Och nuförtiden går det utmärkt att följa hela tillställningen genom de traditionella gammelmedierna och de mer anarkistiska nya medierna. På vis får jag både en formell och en informell bevakning. När det gäller det senare har jag till exempel kunnat ta del av hur Viggo Cavlings lusekofta under dagen väckte stor förnöjsamhet. Jag har därmed goda förutsättningar att här hemifrån kunna tillgodogöra mig en hygglig bild av det politiska läget i Sverige, som jag sedan kan kommentera. Vi verkar dessutom ha samma väder. Alltså, kortbyxor och solglasögon på för nu kör jag. Först dagen gick i Vänsterpartiets tecken och partiledaren Lars Ohly höll sitt stora tal. Om det kan jag inte annat än hålla med Makthavare.se. Det var ett klassiskt vänstertal. Det innehöll följdenligt mycket prat om pengar hit och dit och mycket om att höja skatterna hit och dit men inget om hur pengarna ska göras. En sådan strutsmentalitet håller inte. Dessutom är förstatliganden av banker ett dött spår. Det har tidigare prövats i relativt stor omfattning österut utan någon framgång. Hittar Vänsterpartiet inte på något mer progressivt kommer bara redan troende i norrlandslänen och en annan syndikalist i storstäderna att röstar på dem i nästa års riksdagsval. Det ger inte många, om ens något, mandat. Mer än så har jag inte att säga om den saken för jag tänker faktiskt mest ägna den här postningen åt DN:s lilla roliga retorikanalyshörna med retorikanalytiker Christer Hanefalk, som håller hörna för tredje året. Idag har han recenserat Lars Ohly som får det sammanvägda betyget 5,75 av 10 högsta möjliga. Hanefalk konstatera att Ohly i år var sämre laddad och han sannolikt inte vinner utmärkelsen bästa formuleringen. Nej, Lars Ohly kanske inte tar hem den segern igen men jag tycker att den putsning Hanefalk försökte sig på av Ohlys kanske för dagen bästa formulering är en försämring av en imponerande klar och redig ståndpunkt. Men Christer Hanefalk menar att hans ”Om fler ska få tak över huvudet, så måste överhuvudena begripa att fler tak måste byggas" är bättre än Ohlys ”Om fler ska få tak över huvudet, så måste fler tak byggas.” Det ser ju minst barn att det inte är sant. Hanefalks version är onödigt tillkrånglad utan att tillföra något nytt. Jag tror att Hanefalk i fortsättningen ska ägna sig mer åt betygssättning och mindre åt att formulera sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är också därför Hanefalk inte är någon riktig retorikexpert, utan bara en hobbyretoriker. DN får se till att skärpa sig och skaffa fram riktiga retoriker, det borde man kunna kräva av Sveriges största morgontidning.

Tomas Agdalen sa...

Ja, det var inte roligt att lässa den där Hanefalk.