måndag 15 juni 2009

Det kriminallas för fullt där ute - okej med hänvisning till integriteten?

Man kan undra över våra ungdomar som bara verkar vilja kriminalla. Antpiratbyråns Henrik Pontén gör klart för alla att det sker massor av illegal fildelning under den nu pågående konferensen mellan IT-intresserade ungdom på Dreamhack 2009. Det säger han medan ungarna snor grejer av varandra. Dessutom hade konferensdeltagarna mage att bua åt Pontén när han påstår att piraterna inte kan bestämma sina egna regler. Han menar att man inte kan trolla bort det olagliga i beteendet bara genom att hänvisa till sin personliga integritet. En annan gång röker musikintresserad ungdom förbjudna preparat från växtriket under Uppsala reggae festival. Likaså tar dansintresserad ungdom gärna en hel del kriminaliserade substanser när de ravear loss, om nu någon fortfarande gör det. Då politikintresserad ungdom samlas för att protestera mot något, till exempel mot ett mellanösternlands förtryck, urartar yttringen nästan jämt i destruktivitet. Och ska gatuintresserad ungdom reclaima in förlorat territorium kan du ge dig på att det blir våldsamt upplopp, vare sig denna provoseras eller inte. Det händer alltså konstiga saker mest hela tiden. Våra ungdomar saknar all förståelse för kollektivt fattade beslut. De vill istället ha egna regler och framförallt integritet. Men jag kriminallar också säkert ibland. Det händer nog att jag från och till gör mig skyldig till hastighetsöverträdelser när jag kör bil, tror jag. Jag tillhör alldeles säkert de 59 procent Stockholmare som regelbundet gasar på lite lite för mycket. Fast jag vet inte så noga eftersom jag sällan kontrollerar min fart med att slå ett öga på hastighetsmätaren. Jag kör på känsla. Men jag vill inte heller att någon annan ska känna till min eventuella vårdslöshet för att kunna skicka böter hem till mig. Jag vill självklart ha min personliga integritet och mina pengar ifred. Så ge nu genast fan i och filma och fota mig i min bil när jag är ute och svänger i söderort. Och hur vi ska göra med övrig eventuell brottslighet får var och en ta ställning till som känner sig särskild berörd. Men om ni misstycker mot någon regel ska ni veta att integritet är ett lysande argument för er sak. Det brukar bita, bara ni är tillräckligt många, arga och online.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: