fredag 12 juni 2009

Fredagsdrinken - till ett tungt kraftigt klimatpåverkat sinne

På ekots sexnyheter sa de att det på vissa platser i Sverige meterologiskt sett i år ännu, den 12 juni 2009, inte har varit sommar. På några hemska ställen har medeltemperaturen alltså inte varit över tio grader. Jag vill inte veta namnen på de orter där detta helvete utspelats. Och även om det akademiskt sett är sommar hos oss i Stockholmsförorten Örby påverkar vädret mig inte positivt. Vi har den kallaste jävla sommaren på 50 år. Regn och åter regn gör mig bara djupt deprimerad. Ni kan inte förstå hur mycket jag hatar det här landets klimat. I år tänker jag också kvantifiera eländet, eller rättare sagt se i vilken utsträckning livet för mig är en icke-njutning. Jag ska räkna hur många behagliga helger vi får på terrassen. Hittills har det varit en, men den gången tvingade kvällskylan in oss redan vid halv nio - då solen försvunnit totti. Den här helgen noteras alltså inte. Det är så deppigt att jag tar och super ner mig. När jag är på det humöret brukar jag blanda några Bloody Mary's. För varje drink behöver du en sexa vodka, några stänk worcestersås, salt, pepparcitron, några stänk tabascotomatjuice. Ta lagom av allt, typ en nypa av varje krydda. Du får skruva till den som du vill ha den. Det tar många år att för den rätt men någon gång når du ända fram. Skaka vodkan, såserna och kryddorna i din glasshaker tillsammans med några isbitar. Fyll upp med tomatjuice och ett par iskuber i ett highballglas. Garnera med en sellerikvist om du gillar selleri och vill känna dig lite nyttig. Det vill du kanske någon annan kväll.

2 kommentarer:

Maria sa...

Men nu kommer sol och värme igen!!!!! Med besked visst, för det ska ju bli värmebölja.

Örby.....där bor min pappa :-)

Tomas Agdalen sa...

Maria: Jo, jag såg att vi har toppenväder på gång. Att det kommer snart passar bra då jag går på semester efter nästa vecka.

Du är alltså väl bekant med Örby.