fredag 5 juni 2009

Allt är inte genomuselt med Piratpartiet - Sverigedemokraterna är nu väck

Det kan inte undgått någon som läst bloggen mer noggrant att jag är negativt inställd till Piratpartiet. Min utgångspunkt är att det är ett enfrågeparti. Och jag gillar inte enfrågepartier. För mig räcker det inte med att fundera över ett politiskt problem, som till exempel rätten till gratis ned- och uppladdning. Av ett parti som i ett demokratiskt tillsatt parlament ska representera mig kräver jag en mer insiktsfull generell analys. Ett minimikrav är att partiet har en idé om administrationen av viktiga samhällsområden som till exempel hälso- och sjukvården, socialtjänsten och, icke minst viktigt, min boräntenivå. Det är inte inte ett försvarligt tillvägagångssätt att lämna över till andra att fundera över olika delar av politiken. Med den inställningen har vi snart bara enfrågepartier. Hua! Så vill inte jag ha det. Vad kommer i så fall här näst? Kanske ett parti som enda fråga har att staten ska stödja Saab. Hua, igen! Men nu tänker jag i den här posten ändå för en gångs skull vara positiv till piraterna. De verkar faktiskt ha utmanövererat Sverigedemokraterna i EU-valet. Partierna har tydligen samma väljare, och Piratpartiet ser nu ut att gå segrande ur den striden. Sverigedemokraterna kommer sannolikt inte att ta plats i EU-parlamentet. Och ett är säkert, jag vill inte ha in Sverigedemokraterna i något som helst parlament. Sverigedemokraterna står nu på 1,6 procent. Alltså, långt från valbar plats. Genom att Sverigedemokraternas toklosar på söndag tror jag att partiet en gång för alla är uträknat. Så ändå, tack Piratpartiet för att ni tog loven av det ännu galnare politiska partiet. Och inte tusan kommer ni att kunna göra skillnad när ni väl är inte i EU-parlamentet. Det förstår ju de flesta att vi inte kan ha ett parti som så rabiat är emot äganderätten som princip. Till nästa val har vi sannolikt ett nytt enfrågeparti. I vilken fråga? Ja, den som lever får se. Någon hittar alldeles säker på en fråga som upprör tillräcklig många.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Anders Troberg sa...

Fundera lite på hur många politiska frågor man kan härleda från grundkonceptet med demokrati och mänskliga rättigheter, så blir PP knappast ett enfrågeparti. Jämför sedan det med vilka frågor som andra enfrågepartier driver, tex "lägre skatt" (M), "miljö" (MP), "teokrati" (KD), arbetarrätt (S) och så vidare, så kan du ju fundera på vilken fråga som är viktigast för att de andra frågorna överhuvudtaget ska kunna diskuteras.

PP är inte heller mot ägande. Man anser att upphovsrätten idag är oproportionerlig. Man behöver inte ha upphovsrättsskydd tills man varit död i 70 år för att leva på sitt arbete. Slutar jag på mitt jobb så har jag några månaders uppsägningstid där jag får lön, varför ska då en upphovsman kunna fortsätta tjäna pengar på ett avslutat jobb i över 100 år?

Det första steget som behövs för att upphovsrätten ska respekteras är inte att stärka den, det är att försvaga den och göra den proportionerlig, för om den betraktas som orimlig så kommer den inte att respekteras. Den måste bli rimlig.

grey sa...

Om man ska sätta en "enfrågeettikett" på Piratpartiet så är den "medborgarrätt". Piratpartiet kämpar främst för de demokratiska grundvalarna. Visst, de är inte ensamma om det, men de enda som sätter det främst.

Det representativa demokratiska systemet bygger på att ALLA partiet sätter demokratin främst (aldrig förhandlingsbart) och sedan sina fokusfrågor (får bara ge vika för de medborgerliga och mänskliga rättigheterna), och i tredje hand övriga frågor vilka kan förhandlas med.

Men någonstans på vägen förhandlades bland annat rättssäkerheten, den personliga integriteten och brevhemligheten bort. Dessa är alla grundvalar i det demokratiska systemet. Jag väljer att inte peka ut något särskilt parti, för båda blocken är lika ansvariga.

Det är med tungt hjärta jag konstaterar att Piratpartiet har blivit nödvändigt.

Henrik Brändén sa...

Hej,
Idag håller jag helt med dig. Inte ens när mitt eget parti var som allra mest efter sin tid vad gällde miljön övervägde jag allvarligt att rösta grönt. Och när mitt parti nu gör bort sig fullständigt vad gäller nätintegritet finns ändå andra frågor som också är viktiga. Så jag kommer som vanligt att rösta s på söndag. För att försvara piratpartiet lite till tror jag ändå det är att ta i att säga att de har samma väljare, snarare att piratpartiets svans till viss del överlappar SDs hejarklack.

Tomas Agdalen sa...

Anders Troberg: Jo, jag alltid tyckt att PP:s argumentation mot upphovsmännens rätt är underlig. Särskilt mot bakgrund av att toppskiktet kommer från den liberala högerflygeln. Men vi får se hur PP väljer att definiera ägandefrågan för materiel som kan fildelas. Ska annat gälla för detta?

greyman: Så himla rättsosäkert tycker jag inte dagens system är. Och det har och kommer alltid att finnas undantag från principen om var och ens rätt till personlig integritet. Det gäller dock att hitta de rätta avvägningarna. Det har man absolut inte gjort om man vägrar förhandla.

Henrik Brändén. Nej SD och PP har absolut inte, i vart i teorin, samma "hejarklack". Jag har alltid föreställt mig att SD hämtar sitt stöd bland de äldre medborgarna. Därför tycker jag att nuvarande opinionsställning är mycket underlig. Jag kan inte riktigt hitta en möjlig förklaring till varför SD tappat. Men det är hur som helst en intressant vinkling att sätta upp resultatet mot PP:s framgångar. Jag kommer att kryssa http://korta.nu/1baa.