söndag 7 juni 2009

Grej Of the Vecka #23 (det pizzabakande krysset från Södertälje)

Så är det äntligen valdag, den 7 juni 2009. Vi ska rösta in 18 svenska parlamentariker till Europaparlamentet. En grej som jag upplever speciell med denna nu avslutade valkampanjen är det myckna pratet om krysset. Det känns faktiskt som personvalet fått ett slutligt genombrott i Sverige. Jag vet inte om min känsla mer orsakas av att jag numera bor i flera av de så kallade sociala medierna och därför fått en sned uppfattning om världsläget? Kanske, men med hänsyn till att vi bosatta i nätet bara blir fler bestämmer jag mig för att min spaning är en trend. Personvalets betydelse kommer alltså därför successivt att öka. Och genom att jag followat flera EP-kandidater på mitt Twitter har jag kunnat se hur olika enskilda kandidater kampanjat. Jag har därigenom också kommit i kontakt med många för mig helt nya politiker. Via bloggosfären har jag dessutom kunnat läsa om hur man plussar sina favoriter eller pratar i egen sak. Och säkert, som amen i kyrkan, kommer den här utveckling på sikt att leda till ökade krav på parlamentskandidaters förmåga att kunna prata för sig och sin politik. Bara den som syns finns. Bra eller dåligt? Det får jag reda ut vid ett senare tillfälle. Fast jag har ju tidigare förhållit mig avvaktande till personsvalsinslaget. Vi riskerar ju ett parlamentariskt litet helvete med alla de ledamöter som valts in på personliga mandat och som har egna agendor. Vid sidan av alla de olika partier som kan komma in i riskdagen efter valet 2010 kan de här starka personligheterna ställa till trubbel. Så, hur har jag hittat fram till mitt kryss då? Ja, inte en chans att jag hade funnit den pizzabakande juristen Evin Cetin utan HBT-sossen. (Nu höll det inte hela vägen, men nästa gång - då är vi flera.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Alexandra Einerstam sa...

Måtte SAP nu ta tillvara på Evin Cetin och hennes kampanjgäng. Flera sådana friska vindar behövs i vårt parti!

Tomas Agdalen sa...

Jo, så är det. Det gamla funkar inte. Väldigt många jag känner röstade på MP och F! En del för första gången. Tidigare har de röstat vänster. Det handlar om den s.k. högutbildade medelklassen som bor i Stockholm. Även om man säger att man röstar annorlunda när det är på riktigt tror jag att det på sikt är avgörande att man tagit steget. Vi är förlorade om vi inte tvärvänder nu.