söndag 7 juni 2009

Fredagsdrink - den spritiga eleganta gindrinken Martinez

Det har varit panikartat här på bloggens drinksektion sedan jag för att par veckor upptäckte att Maraschinolikören, gjort på mandel och körsbär, bara finns i Systembolagets beställningssortiment. Paniken uppstod när jag skulle skaffa ingredienser till den spritiga gindrinken Martinez. Men det var en alldeles för omständlig procedur för mig att beställa likören. Jag frågade istället min bereste granne om inte kan kunde hjälpa mig i jakten på spriten. Det lovade han eftersom han stod i färd med att åka till Färöarna. Men just den här likören fanns varken på den ön eller Köpenhamn. Men nu har jag fått tag i en halv flaska. Den sprättades uppenbart för många år sedan. Skruvkorken satt nämligen väl fast i det i gängorna stelnade sockret. Men jag har efter viss ansträngning skruvat av korken och drycken doftar somrigt. Så här ska blandas flera Martinez. Eftersom cocktailglasen inte är rena använder jag vanliga martiniglas. En Martinez består av en fyra gin, en fyra torr Vermot (eller Martini), två stänk Maraschinolikör och ett stänk bitter. Skaka blandningen i en glasshaker som till hälften är fylld med is. När du fyller glasen silar du bort isen. Förgyll drinken genom med liten, avskalad, bit apelsinskal. Apelsinbiten ska vippa så där lite fräckt på ytan. Och till sist - låt er väl smaka. Martinez är en av topparnas toppdrinkar. Den passar också väldigt bra en ruggig fredagsförsommarkväll då solen gör sina försök att tränga igenom.

Inga kommentarer: