fredag 24 april 2009

På fredag har K Special en Mare Kandre-satsning

Den fredagssatsning som Svt2:s K Special nu gör på författaren och punkaren Mare Kandre gör mig pinsamt medveten om att jag inget vet om hennes litteratur. Jag kan inte ens påminna mig om att jag hört hennes musik. Kandre var med i Global Infantilists. Undra vad jag höll på med där i början av 1980-talet. Mycket yta gissar jag. Jag känner heller inte till omständigheter kring hennes tidiga bortgång för fyra år sedan. Hon blev bara 42 år. Nu ger i alla fall public service mig chansen att få bekanta mig med hennes konst genom Johan von Sydows dokumentär. Det ska bli väldigt spännande. Men måste jag måste konstatera att det är tväras kast på den där programtiden. Efter att under två fredagar i sällskap med rövaren Ebbe Carlsson ha fått fördjupa sig i det oheliga väntar en skönare stund.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: