torsdag 30 april 2009

Vad ska Wanja Lundby-Wedin tala om i sumpan på första maj?

Det gick fortfarande långt in på sista april att ge LO-ordförande Wanja Lundby-Wedin tips via LO:s sajt om lämpliga teman för hennes första maj-tal. Fast jag hoppas att hon redan för flera dagar sedan totade ihop ett manus som hon övat och övar på, och det mycket. Hon måste vara beredd på tuffa tag. Men vad ska hon säga? Går det att vända fokus från, jag ni vet vad, och få oss bara för en stund att glömma den elaka kravfulla vardagen. Måndag till fredag, sak samma jämt, en massa folk som gapar om än det ena och än det andra. Jag vill fan inte vara med längre, kan jag ibland känna. Säkert också vår högsta fackliga ledare. Jag har inte varit inne på sajten och peppat Wanja Lundby-Wedin. Jag har heller inte haft några bra förslag på prat. Dessutom föreställer jag mig att mina eventuella käcka idéer mest drunknar bland de omöjliga, de med tråkiga anspelningar som till exempel på bonusar och avgång och så. Istället använder jag min plats på nätet för att anslå några tänkbara talpunkter, i all min blygsamhet. Och eftersom jag tror vi är många som behöver handfasta råd för att hitta rätt här i livet funderar jag över om de ska vara mer praktiskt inriktade. Först tänkte jag att många nog är intresserade av att höra lite om hur du på bästa sätt planterar om dina pelargoner. Men det känns som löjligt att föreslå, som om jag saknar respekt för positionen. Istället bjussar jag på det enda intressanta förslag på ämnen för Wanja Lundby-Wedins förstamajtal 2009 jag kan komma på: Vad ditt brev till en minister bör och inte bör innehålla om du vill ditt eget bästa. Det anstår en LO-ordförande att förklara. Funkar inte det kan hon ju alltid diskutera vad den där sjukdomen alla talar om bör kallas. Sedan så har vi tydligen en annalkande massarbetslöshet att fundera över. Så egentligen borde det inte saknas ämnen för första maj. Hur det blir med talet kan ni kolla upp i Sundbyberg, dit går både tube och pendel, och på klassisk LO-mark som Norra Bantorget mitt i huvudstaden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: