torsdag 22 januari 2009

100 steg till applåder delar av Alexander Bards liberala frihetsprojekt

I dag har Dagens Nyheter en betraktelse på ledarplats över Alexander Bards personliga liberala frihetsprojekt. Han är bland annat en del av nätverket Liberati. Håkan Boström (ny stjärna?) funderar. Bard är numera superradikal liberal i folkpartiets blåa färg. Jag kan också ställa mig bakom en hel del av hans politiska utgångspunkter. Vad han och jag tycker om fildelning bör ni bloggenläsare känna till. Jag gjorde ju klart det på förra bloggen. I den frågan har Bard och jag samsyn. Jag gillar dock inte hans inställning i fråga om dödshjälp eller elitism, men också jag, liksom uppenbarligen Machiavelli en gång gjorde, önskar att vi en gång för alla ska frigöra oss från den metafysiska förklaringsmodellen. Släng ut gud ur skolan. 100 steg till kan möjligen accepterar hans närvaro på historielektionerna. Att sedan vår rättstradition bygger på en kristen tradition förändrar inte synsättet. Vi har nu nått ett utvecklingsstadium där vi inte längre behöver låta oss luras av män som skrämmer till lydnad med att hänvisa till en makt större än vi kan förstå. Vi förstår ju! Vi vet att vi bara kan förlita till just oss själva och andra fysiska personer. Och när så mycket ont drabbat världen i olika gudars namn har jag svårt att ta till mig ett argument som utgår från att vi behöver en gudstro för att samhället inte ska utvecklas i en omänsklig teknokrati. Jag kan räkna upp flera religiöst styrda stater som är minst sagt oacceptabla på många sätt, inte minst för sin intoleranta inställning gentemot avvikelser. Människors förmåga att leva tillsammans i ett utvecklingsbejakande sammanhang i en tolerans har andra orsaker.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: