fredag 23 januari 2009

En kanna Gin&Tonic på festen - din genoristet slår gästerna med häpnad

Jag har ju lovat att också den här veckan sätta upp en fördrink som Fredagsdrinken. Det får bli specialaren ”En karaff G&T”. Ska sanningen fram fungerar den mest alltid. Eller kanske inte så bra som måltidsdryck på jobbet, utan bättre på fritiden. Ställ bara så där självklart fram några kannor före, mitt under eller i slutet av festen. Alla kommer att slås av din gästfrihet samt bli jätteglada och känna sig superlyxigt behandlade eftersom var och en kan fylla på (eller avstå från det) efter behov. Jag har nu tagit fram vår särskilda G&T- karaff, men man måste inte använda keramik från gotländska Etelhem. Det går faktiskt bra med vilken kanna som helst. Den bör dock vara grön. I alla fall om drinken ska bli riktigt god. Blanda gin (Bombay Sapphire är bäst) och tonic (grape för den sötsugne) efter tycke och smak. Varför inte proportionen 1/4 gin och ¾ virke? Den krossade isen och skivade citronen ska redan finns i karaffen när du häller i drycken. Som en liten bonusinformation kan jag berätta att jag fick denna fördrink första gången i en sibirisk lägenhet uppe vid Nortull. Då bodde vi nästan längst ner i Barnängen på Söder. Det var buss 46 som tog oss till och från G&T-karaffen. Detta hände någon gång i mitten av 1990-talet. Jag tycker fortfarande är blandningen och formen för den är alldeles kanoners. Här är music av Blur som passar så perfekt till just Gin&Tonic. Låt aldrig kannan stå tom!

Inga kommentarer: