torsdag 29 januari 2009

Spotify kört, klart artisterna vill ha betalt - vem hade trott annat?

I höstas dök det upp ett legalt alternativ till illegal fildelning. Det var Spotify - ett svenskt initiativ till en musiksajt. Miljontals låtar ligger idag fritt att lyssna på vid datorn. Tjänsten är reklam- och avgiftsfinansierad. Inbjudna är med gratis, som 100 steg till. Jag har dock inte nyttjat möjligheten mer än till att lyssna på Britney Spears "Circus". Efter att ha brutit ihop av all reklam mellan låtarna lade jag för min del ner Spotify. Linda Skugge skrev emellertid en lyrisk artikel i Svenska Dagbladet och pratade om att "ownership övergår/ .. / i accessibility". Gratistjänsten verkar tyvärr (tror jag massorna känner) snart vara blott ett minne. E24 rapporterar att skivbolagen ligger i startgroparna för att strypa möjligheten för Spotify att fritt förmedla musik. Och vem hade trott annat. I slutända ska alltid någon ha betalt för sin produkt. Hur det skulle gå till var det aldrig någon som förklarade, åtminstone inte så att jag hängde med. Vi får också veta att det är flera artister som satt stopp. Många har tydligen inte godkänt skivbolagens klartecken. Vad händer nu? Är vi tillbaka till ruta ett, att gratisgenerationen återgår till piratverksamhet? Det får väl ända vara stalltipset för dagen. För betala vill de sannolikt inte. Inte nu när rätten till gratis underhållning upplevs sortera bland de mänskliga rättigheterna.

Petter och Uggla surar över ersättningen medan folket gillar tjänsten (AB 13-14/8-09).

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Än så länge tycker jag Spotify levererar bra. Visst, några artister och grupper finns inte tillgängliga, men min genre är rätt förskonad från det förloppet.
Reklamen stör inte, ett kort avbrott roughly var 20:e minut. Jämför det med vilken radiostation som helst, och där får man inte ens välja musiken.

Jag tror Spotify klarar sig bra, jag hoppas åtminstone det.

Tomas Agdalen sa...

Jag har undersökt Spotify närmare och jag fick träffar både på pistol och Clash. Imponerande. Kul att sajten finns. Träffade också haromdagen en som känner grundarna. Värsta jag mötte Lassie. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Men jag är ju en sån där albumlyssnare (på utdöende) och själva grejen att göra egna låtlistor känns lite så där. Men jag har förstått att yngre människor enbart lyssnar på låtar. Och reklamen är ok också för mig. Nuförtiden väljer jag ju alltid bort sportradion framför NRJ när jag kör barnen till och från tennisen.

Anonym sa...

Viktigt att komma ihåg att storheter som MTV och NAPSTER har försökt att göra det Spotify försöker och har misslyckats. Microsoft har en lösning som inte heller den ger pengar. Tre, Telenor och Telia har alla haft egna tjänster där det inte gått med vinst.

Spotify blöder och de enda som blivit rika är de svenska representanterna för skivbolagen som har fått aktier i utbyte med att nästan låna ut musiken gratis.

Trotts Spotify så ger iTunes mest pengar till artisterna. Låtar som säljs en och en är fortfarande det som artisterna vill ha. De kan med hoppa över skivbolagen och själv sälja sin musik på iTunes.

Jag tror inte på Spotify. De har inte tänkt på intäktsmodellen och att artisterna vill ha betalt.