fredag 13 februari 2009

Fredag den 13 - passa er för billig öl och ubåt och kolla istället på dansen

Så här fredagen den 13 vill 100 steg till inte vara ute i onödan. Där trängs ju Jason Voorhees med andra hemska typer. En är säkert en dubbelarbetande Michael Myers från ”Alla helgons blodiga natt”, filmen som jag med förskräckelse minns så väl? Jag vågade knappt ta mig hem från Joar Blås bio i Enköping den där sena höstiga söndagskvällen i slutet av 1970-talet. Än mindre kunde jag sova. Min comebacken i skräckens värld skedde först för bara något år sedan. Då jag inte kunde stå emot snacket om ”The Ring”. Men det var det värt. En kanonfilm i sin genren, som fyllde sitt syfte. Vilket? Ja, vad tror ni? Bajsar björnen i skogen? Det får nog gå bra många år innan jag orkar se ännu en monstefilm. Hur som helst kom jag precis hem från tennisen i Kärrtorp och känner mig trygg med min Gin Fizz i handen! Men det var på håret att kvällen skulle sluta så. Det är nämligen skumma kvarter därborta. Särskilt runt kulturteaterna på torget i centrum. Kulturkids i rastaflätor och syndicalistsvart skrämmer. Fast platsen är ändå inte tillräckligt hotfull för att hamna på DN:s lista över de tio läskigaste i Stockholm. Men liksom tidningen tycker jag att restaurang Den gröna jägaren på Södermalm - tokbajare som jag är - bör undvikas. Eller vad förväntar ni er när en stor stark med en plankstek kostar 19 spänn och gästernas favoritdrink är Ubåt. DN har dock missat Tysta Marie-gången. En skum gångtunnel vid Rosenbad. Där rör sig inte många frälsta själar efter sex. Bara mördare och monster samt ett och annat statsråd. Någon statssekreterare och utredare från kommittéväsendet har setts smyga omkring i överrock, sjal och svarta skor. Men nu behöver vi alltså här hemma i Örby inte oroa oss för dessa figurer. DVD:n är på och chipsen framme så vi kan koncentrera oss på kvällens Let's Dance. Den stora fråga är nu vem av George, Carl-Jan eller Kitty som åker ut? En riktig skräckhistoria eller hugget som stucket skulle jag säga. Mitt tips är att Kitty och Carl-Jan håller sig kvar ett avsnitt till. Bobsterstjärnan och mästerkocken har flera fans. George är dessutom den av de kvarvarande som är mest genomusel på dans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var nära att du fick rätt på vem som åkte ut i Let´s dance. Så nära har du väl aldrig varit. Det artar sig. Nästa vecka kammar du säkert fullt;-)

Tomas Agdalen sa...

Anonym: Vilken usel tillställning det var igår. Eller den var ungefärs som säsongen hittills varit. Just nu känns konceptet småtrist. David Hellenius är också sparsam med kommentarer och analyser. Man kanske tidigare säsonger gått över gränsen, men mellansnacket tillför nu inte programmet en extra dimension. Jag tror att jag för min del lägger ner tävlingen.

Vi får se om jag orkar med kvällens stora spektakel. Kanske kommer det ett tips från 100 steg till. Men jag tror jag siktar in mig på teves stora valentinsatsning. Fast det kom ju bort. Kunde det inte varit läge att köra lite bra romantisk film ikväll, typ Fyra bröllop och en begravning eller Love Acctually. Det finns ju en del i genren som inte är pinsam pekoral.