fredag 13 februari 2009

Fredagsdrinken - ikväll för det bli klassikern Gin Fizz som aldrig är fel

Ikväll snor vi så snabbt vi kan ihop en Gin Fizz. En tung arbetsvecka måste avrundas på bästa sätt. Intrycken har varit många och just en drink på basen gin fungerar alltid perfekt som terapi. Både läskande och bedövande. Jag har visserligen inte druckit en Gin Fizz sedan 1982. Men jag vill minnas att den var bra. Jag har också för mig att jag tog både en och flera under en förfest till en blöt firmafest. 100 steg till var då knappast torr bakom öronen. Fast jag kan lugna er med att jag numera har ett mognare förhållande till alkohol. De allra flesta gångerna. En vanligt fredag brukar jag i alla fall kunna hålla i mig. Som vanligt gör sig en drink bäst i ett grönt glas, gärna högt och smalt (highball). Men som annars går det också bra med vilket glas som helst. Hos 100 steg till är bara ett par genomskinliga glas rena. De går lite åt det frostiga hållet. Passar faktiskt rätt bra till en gindrink. Jag häller i vardera glas upp en skakad blandning av en femma gin, en trea hempressad lime och en tvåa sockerlag över den isbädd som redan finns i glaset. Fyll upp med sodavatten. Drycken blir väldigt snygg med något grönt i.

Inga kommentarer: