lördag 28 februari 2009

"The Wrestler" är faktiskt rena skiten - tyvärr säger 100 steg till

Nu har 100 steg till sett filmen som officiella kulturmedier unisont räknar som berättelsen om förlorarna. Den om de gamla, fula, och missanpassade som med trubbiga verktyg avlägsnas, för att vi inte längre behöver dem. Nu i form av wrestlingsbrottaren och strippan i ”The Wrestler”. Det är möjligt att varje generation behöver sina underdogs i en för denna förståelig kontext. Kanske kan inte dagens yngre publik ta till sig den sunkiga boxningsmiljö som 1970-talsklassikern Rocky utspelar sig i. Det är också det enda skälet jag kan se till varför brottningsfilmen kunde göras. Nästa steg är ju att tänka ut hur. Det är då vi ser misslyckandet. Visst filmen har fått enorm publicitet världen över och drar säkert in storkovan, men ur konstnärlig synpunkt är den en lång utdaragen pinsamhet. I den levereras plattityder och förutsägbara klichéer som våfflor en påskafton. Jag respekterar därför Oscarsakademin än mer för att Mickey Rourke inte tilldelades priset i kategorin bästa manliga huvudroll. Det är inte bara så vi som växt upp med Rockyfilmerna sett varje ruta i The Wrestler tidigare, vilket jag kan leva med, Rourke saknar dessutom trovärdig närvaro i sitt utspel. Hur nu det, efter hans privata utforskning av trashmiljöer, kan vara möjligt. Jag tycker att han igen föll in i samma tradiga karaktärslösa gestaltande som under 1980-talet. Är han inte inkännande nog för att förmedla sådan avgrundsdjup ångest över sitt totala misslyckande som Sylvester Stallone gör genom Rocky Balboa? Att det är skillnad kan ni snabbt se i Rocky- och Wrestlertrailern. Vid den jämförelsen står sig Rourkes Murbräckan slätt mot Stallones Italienska hingst. Och alltid vackra Marisa Tomei är inte nog bedagad för att spela bortkastad strippa. Skit säger jag om alltihopa. Inte ens underhållande bara vidrigt. En två hade jag gett filmen och det mest för ljussättning, skärpa och sånt tekniskt. Och då ska ni veta att jag pallar mycket, till exempel ett päron till farsa filmerna.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: