söndag 29 mars 2009

Hur Internetberoende är du - 100 steg till hyggligt inom normalen

Gör som Lisa Irenius i dagens DN råder och kontrollera på sajten "Center for Internet Addiction Recovery" om du lider av sjukligt nätberoende. Hon beskriver träffsäkert den där känslan vi som lever i cybervärlden har inför den där sista sökningen som alltid leder till ytterligare en. Irenius påminner också om den fysiska och psykiska reaktionen en avbruten uppkoppling medför. Min hjärna pyser då som en nedtrampad röksvamp, trots min medvetenhet om att det nästan alltid räcker med att starta om modemet för att komma ut igen. Irenius pekar på hur de nya sociala sajterna, som till exempel Facebook och Twitter, gör det möjligt för enskilda att hålla kontakt med sjukt många personer. Men undersökningar visar att av användare med de största nätverken, på uppåt 1 000 kontakter, kommunicerar männen bara med tio personer och kvinnorna med 16. Jämfört med 100 steg till är kommunikatörerna ändå övermänniskor. Jag - med bara 42 Facebookvänner, jag vet att de är pinsamt få - är aktiv med högst fyra-fem personer. Jag är helt klart ingen avancerad nätnätverkar. Detta bekräftas dessutom när jag gör Centrets "Internet Addiction Test". Mina ynka 42 poäng ger en sammanfattande bild av att jag kanske surfar väl mycket, men att jag inte tappat kontrollen. Jag kan därmed konstatera att jag är mindre Internetsjuk än Irenius. Hur är det med er bloggenläsare?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: