lördag 28 mars 2009

Fyrans Robinson lovande - Linda Isacsson regerar stort i Söderhavet

Visst var jag tråkig igår när jag skrev ihop bloggen om Let's Dances ”le grand de finale”. Inte i fråga om den tävlingen. Formatet är uttjänt, kändismarknaden urvattnad och programledarna trötta, bara Carl-Jan och juryn höll måttet. Dessutom fick jag rätt om utgången. Proffsen ville ha Laila Bagge som segrare. Hon fick fler poäng än Magnus Samuelsson. Men folket vände upp och ned på tingens rätta ordning. Som i Idol 2007 när Marie Picasso vann före Amanda Jensen. Men nu vill jag landa i en positiv anda genom att ta tillbaka det jag tidigare sagt om Robinson 2009. Det tvingas jag dessutom till efter att idag ha sett inledningsavsnittet. TV4 har fört SVT:s tradition vidare genom göra en kvalitetsproduktion. TV3:s trash-teve är ett minne blott. Puh! Nu styr Linda Isacsson skutan och ingen är gladare än jag för det. Vi kunde nämligen ha blivit sittande med Jihde. Hua! Isacsson och hennes kolleger har lagt upp en lurig intrig. Deltagarna delades in i tre grupper, om tio, fem och tre personer. De fick ta sig till alla helvetens strand på skilda sätt. En plats de kallar Träsket. Skulle tiogruppen hålla ihop, åtminstone över några avsnitt? Den sprack direkt. Orsaken stavas mänsklig åtrå. I Örådet skickades en hånglare genast skickades hem. Det var en av de "tre alfahannar" som Nina Amjadi ville ha bort. Han sorterade ut sig själv. Svårt att hänga med? Dramatik var det hur som helst på ön. Nya konstellationer måste bildas. Mina favoriter är redan nämnda Amjadi och Erik Billing. Smarta personer med nedtonade profiler. ”Man måste hela tiden tillhöra majoriteten”, säger Amjadi. Så ikväll har vi tevekväll i Örby. Batalj i Söderhavet med efterfest i Portugal. Inget liv i public service. Vad ska det bli med vårt stolta medieflaggskepp? Men det får jag bekymra mig om en annan dag. Nu gläds jag istället över att TV4 bjuder på mosquitos, sjukdomar och hunger och TV6 på VM-kval.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: