måndag 23 mars 2009

Nu är hela riksdagen för Linje 2 - alla vill vara i regeringen efter valet 2010

Jag hade svårt att tolka den rödgröna oppositionens kärnkraftsinlägg i gårdagen DN debatt. De sade att "kärnkraften blir kvar tills den kan ersättas". Till det kopplades resonemang om att "elpriserna har stigit kraftigt efter avregleringen av elmarknaden. Inte minst för den svenska elintensiva industrin har detta inneburit stora påfrestningar." Var detta en kovändning av Miljöpartiet eller en skärpning av partiets kärnkraftsmotstånd? Budskapet kändes i första hand passa Mona Sahlin. Mindre som typisk tillväxtkritisk miljöpolitik långt ut på den grönaste kanten. Jag blev mer fundersam när jag läste att kärnkraften successivt ska fasas "ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor samt energieffektivisering. En prövning måste därför göras varje mandatperiod." Inte har väl Per Gahrotns grön gäng helt gett upp? Eller? Jag tycker det låter mer som om 100 steg till fått vara med att tycka. Jag frågar mig också hur gärna man efter valet 2010 vill äta ärtsoppa på regeringens torsdagsmöten. Jag menar, det kan knappast utgöra skäl för en kompromissa av detta slag. Dessutom med en marknadsliberala slöja. Brukar man inte säga att när fan blir gammal blir han religiös? Internt försvarar man utspelet. Men förre språkröret Birger Schlaug menar att ställningstagandet innebär det sista steget i en avveckling av det gröna alternativet. Miljöpartiet har nu, enligt Schlaug, anslutit sig till Linje 2, till Socialdemokraternas alternativ vid kärnkraftsomröstningen 1980. Det som Centerpartiets Maud Olofsson nyligen också anslöt sig till. Det måste vara dubbelt jobbigt för Schlaug att höra sina partivännerna tala för marknadens villkor när han bara för någon månad sedan hävdade att finanskrisen måste medföra en omvärdering av konsumismen. Jag frågar mig också vad partiets fundisar har att säga. Men vi som vill komma upp är alltid beredda att diskutera villkoren. Det är på kompromissens omfattning du ser hur stor viljan är. Tänk vilka smarta Linje 2-arkitekter som skissade fram alternativet alla älskar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: