tisdag 24 mars 2009

Flygande tefat, skandinavisk utomjording och brittisk 1970-talshårdrock

100 steg till öppnar för en stund vetenskapsredaktion. Det finns ny information om Ufo att analysera. Och jag menar inte om Metallicagitarristen Kirk Hammett's nya idoler "the british hardrockband" från 1970-talet med skönt grove. Det handlar istället om riktiga unidentified flying object. DN beskrev häromdagen att det brittiska försvarsdepartementet släppt uppgifter om en "fullständigt skräckslagen" engelsk kvinnas kontakt med en utomjording av skandinaviskt ursprung. Det hände i november 1989 vid flygbasen Wattishaw i Suffolk. Mannen (?) var ljushårig och talade med en skandinavisk accent. När hon lämnade platsen såg hon en orange-lysande sfärisk farkost lyfta och försvinna utom synhåll. Polisen i Norfolk beskrev den som ”en av de mer ovanliga ufo-observationerna”. Jag kan säga att det där påminner om de jag har ibland på fredagar efter för många fredagsdrinkar. Det blev särskilt påtagligt när jag i fredags valde veckans alternativ, Fredagsfetingen. Men som tur är brukar jag kunna så tvivel över mina upplevelser framåt eftermiddagen dagen efter. Men det kanske är väl fantasilöst. För professorn David Clarke svävar på molnen när det gäller ufons existens. "Jag tror inte det finns några bevis för att vi har fått besök av intelligent liv, men jag tror inte att man kan utesluta möjligheten", säger Clarke. Vad ska jag tro? Jag väljer nog tvivlet, som jag brukar. Att jag så ofta gör det hänger nog samman med mitt förnamn. Du som vill fördjupa dig i engelska närkontakter kan klicka dig in hos The National Archives. Jag funderar vidare på om det finns något vettigare att blogga om. Innan jag glömmer det vill jag skicka med att filmen Närkontakt av tredje graden tillhör de moderna klassikerna. Tack för den.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: