tisdag 31 mars 2009

FRA, Ipred, jag vet inte vad - verkliga hotet stavas EU:s Telekompaketet

Imorgon är stora Ipred-dagen. Och det är ingen halvmesyr till lag som träder ikraft. Det skulle man annars kunna tro när det är 1 april och allt. Men Henrik Pontén, jurist på Antipiratbyrån, visar redan musklerna och lovar att "upprätthålla lagen". Den kompromiss som alliansen och oppositionen kan leva med. Ingendera vill ha av polis, som kriminella, lagförda upp- och nedladdande barn och ungdomar. Istället får branschen bevaka upphovsrätten. Det sker enligt gängse civilrättsliga spelregler. I sak har jag inget att invända. Upphovsmännen ska ha ersättning för sitt arbete. Ni som följt gamla och nya bloggen vet att jag har bråkat i den frågan. Främst eftersom jag varit övertygad om att lagstiftaren skulle komma att slå till hårt om inte den illegala fildelningen upphör. Det har heller aldrig varit aktuellt för EU och USA att upphäva äganderätten, det fundament det liberala samhället vilar på. DN presenterar idag Ipred i korthet. Jag har viss erfarenhet av civilrätt, som jag beskrivit. Jag tycker inte att den ordningen självklart passar i detta fall. Inte minst för att bevisvärderingen är annorlunda jämfört med i ett brottmål. I huvudfallet kommer det därför att räcka med ett hotbrev för att få folk att agera på önskvärt sätt. Hur du skulle reagera över ett krav på 200 000 kr och ett hot om att få halva Texas juristkår efter dig? Då belånar du säkert kåken och slutar med verksamheten. Risken är också att du betalar även om du är oskyldig. Inte vet jag om The Pirate Bays ambition att anonymisera sina användare genom en "IPREDator" är en lösning för dem som fortsätter. De bekymmerslösa fildelare som Svenska Dagbladet talat med ska nog vara åtminstone lite oroliga och undersöka det. Med ett sjösatt Ipred menar jag att utgången av TPB-målet är mindre intressant. Egentligen undrar jag om inte nya lagen är värsta jackpotten för mediebranschen, som nu kan styra utvecklingen utan närmare inblandning av myndigheter. Domstolarna kommer rutinmässigt att meddela beslut som tvingar Internetleverantörerna att lämna ut deras abonnenters identitet. Men än värre är att de med fingret på röstknappen sakta försöker stänga ner det fria Internet. EU:s Telekompaketet är början. Första steget togs idag när två utskott röstade för. Det syftar till att göra Internetleverantörerna mer ansvariga för kundens aktivitet under uppkoppling, alltså inte som idag bara för datatekniken. Från Sverige var bara Vänstern emot. Kanske ser vi nu inledningen av ett nedsläckt Internet. I det perspektivet känns rätten till att bli underhållen gratis som mindre angelägen. Här står vunnen demokratisk mark på spel. Enligt min bedömning är FRA- och Ipred-diskussionen ingenting mot de effekter Telekompaketet kan få för våra möjligheter att ta del av olika händelseförlopp i världen. Se upp där ute alla Internetanvändare. Det gäller att vi är på vår vakt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anna BH sa...

Jadu. Du förstår att jag tror det är helt kört för samhället att försöka sig på något sådant som att släcka internet. Det finns redan något som kallas Darknets som du kan läsa om på t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Darknet Sånt kommer att växa och bli totalt okontrollerbart i den sekund som samhället bestämmer sig för att inte ha ett öppet internet.

Jag kan se en äkta fara i att "samhället", de folkvalda, blir en minoritet som beslutar något som samhället, dvs vi, är emot.

Tomas Agdalen sa...

Det finns en stark vilja bland många att bevaka Internets möjligheter. Jag ska kolla upp Darknet.