lördag 7 mars 2009

Jakten på Olle Ljungströms platta slutade väl - men hur går det ikväll?

Olle Ljungström tog andra chansen. Recensenterna är lyriska över nya plattan. Det mest glädjande är att särskilt hans texter lyfts fram. Och det verkar som fler än jag tycker det är värt att måna om våra poplyriker av klass. Det kan jag konstatera efter att ha sprungit runt i Stockholms skivbutiker för att hitta "Sju". Personalen på Pet Sounds, som listar den först bland veckans nyheter, såg ut som urblåsta holkar när jag bad att få köpa skivan. Slut. Värsta trycket. Men, vad tusan. Den släpptes ju i onsdags. Han är ju ingen Agnes eller Darin. Den kan ju inte ta slut? Jodå, det var den visst. Förra fredagens dokumentär verkar ha lyft Ljungström till nya höjder på popstjärnehimlen. Skivbutiksfolket skickade mig istället till det genomusla Åhlénsvaruhuset vid Ringen med en multimediaavdelning som i huvudsak satsar på plattor av typen Springsteen och U2. Alltså, knappast svenska poeter i marginalen. Lika så blev det bottennapp i Farsta centrums skivmecka Rocks. Till slut kunde faktiskt Farstas Åhléns leverera. Puh, nästa veckas present är i hamn. Att den ska packas upp senare gör att någon avlyssning inte kan redovisas av mig förrän tidigast om en vecka. Som tur är har Lars G redan lämnat ett positivt omdöme i en kommentar till första Ljungströmsbloggen. På detta måste kvällens riktiga Andra chansen analyseras. Melodifestivalens uppsamlingsheat ska köras. Men startfältet inspirerar inte till stilistiska stordåd. Enligt min mening borde ingen av artisterna gå vidare till finalen. Och då är jag inte ute efter att dissa Caroline af Ugglas, hon som lever med Ljungströms musikerkollega från förr. Men låten? Ja, vad tror ni? Vill öststatarna ha en låt i Janis Joplins anda? Vem vet? Det är kanske det enda man längtat efter i Rumänien, Albanien, Polen och Ryssland. Som ni ser är det mycket att tänka på, fast bara ett att minnas. Att Olle Ljungström lever som konstnär.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: