torsdag 12 mars 2009

En höjd banklön blir som en sänkt - stort konstverk säger 100 steg till

Jag har aldrig riktigt begripit Gertrude Steins poetiska rad ”en ros är en ros är en ros”, trots att den förklarats för mig många gånger. Det beror inte på att jag förätit mig på Steins livskamrat Alice B. Toklas brownies. Bara på att jag är generellt korkad. På samma vis som statsminister Fredrik Reinfeldt och oppositionsledare Mona Sahlin måste vara eftersom de säger att SEB:s nya chefslönepolicy är provocerande. Att sju miljoner kr blir nio för vd Annika Falkengren är enligt de politiska ledarna fel lönepolitik. Men bankens överhuvud Marcus Wallenberg förklarar agerandet både i tidningen och på min morgonteve med att det istället handlar om sänkt lön. Att de, som Svenska Dagbladet skriver, nio högsta tjänstemännens löner går upp med 28 procent kan därför bara vara en chimär. I praktiken har nämligen den rörliga delen sänkts. Det ska, enligt Wallenberg, garantera att ingen skor sig. Därmed saknas grund för kritik, tycker han. Fast Rapports ekonomiske kommentator och cyniker Jan Nylander köper inte resonemanget. Han menar att "Ledningen vill ha så mycket som möjligt" och avslöjar en viss förslagenhet eftersom banken försökt dölja lönerevisionen. Nya lönesystemet skulle komma till offentlig kännedom först om ett år. Det verkar närmast som att Falkengren skulle framstå som ett helgon genom sitt tidigare heroiska ställningstagande om att hon bestämt sig för att avstå sin bonus för 2008. "Man kan nu säga att hon bytt en osäker rörlig del, som i dåliga tider skulle bli ganska låg, mot en säker lönehöjning", säger Nylander. Jag förstår då inte hur en höjning blir en sänkning, men det handlar väl närmast om bankens retoriska profil inför kommande kvalificering för bankstöd. Denna riskerar banken nu ifall dess handlande feltolkas, så det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Det förstår jag. Värre är det med poesin. Men all konst behöver inte vara konkret för var och en. Vissa handlingar är bara sköna i sig utan att man behöver tänka djupare på dem, som till exempel ibland en mås upp i en tavlas hörn. Och tänk att vi i Svenska Dagbladet skulle få läsa rubriken "Wallenberg göder sina chefer". Det är oordning i landet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: