söndag 14 december 2008

Låt er inte luras där ute - "Money talks" sju dagar i veckan året runt

Också den här månaden har bloggarn betalat räkningar. Och inte kändes det bättre ikväll, så uppropet SlutaPungslå.Nu (gällande grön skattexäling på el) gäller fortfarande - i allra högsta grad. Som en direkt reaktion på Riksbankens i oktober gjorda justering av styrräntan fick jag dock lite lindring genom att räntan på vårt hypotekslån sänktes med 0.6 procent. Den till synes begränsade enheten gör stor skillnad. Ni minns kanske att jag var mindre optimistisk om att bankerna skulle komma att följa penningpolitiken. Snarare utgick jag från att de istället skulle öka på sina marginaler. Branschen saknar ju inte behov av kompensation. Min sänkning genomfördes faktiskt innan finansminister Anders Borgs utspel om att vi låntagare i motsvarande utsträckning som styrräntan sänks ska kräva sänkt boränta. Bloggarn kommer trots detta att fortsätta sin bevakning. Hur som helst så är det ju snart helg. Det ser jag självklart fram emot, även om det inte är någon stor baluns på lut. Alla "ruvar väl in" julen - den nära förestående. Att det snart är jul vill bloggarn uppmärksamma genom att spela Franz Ferdinands finstämda Jacqueline, som faktiskt inte hörts på ett tag här Bandhagen. Dessutom missade jag deras nyligen lite svalare mottagna spelning på Debaser Medis. Den hade jag velat se, men nu är ju det ekonomiska läget så att jag får avvakta utsvävningar av det slaget. Bloggarn fick av samma anledning häromdagen också tacka nej till min kamrat i G:a Stans förslag om att vi på Mosebackes Södra teatern ska avnjuta vårt senaste internationella sköna supertjärnskott Lykke Li. Hon som i somras sa några väl valda ord om det här landet och om oss som vistas inom dess gränser (sanningens ord säger bloggarn som är för vacker för sig själv). Även hennes konsert skulle sannolikt ha kommit att bli en bra upplevelse. Det gick bloggarn bet på. Och så säger de i medelklassen att pengar inte betyder något. De är bra ruttna när de försöker lura i oss att det finns högre värden. Naturligvis i rent egenintresse. Men nu vet ni bloggenläsare hur det är ställt: "Money Talks"! Nej, för tusan - vi släpper det materiella för att ge oss in i veckas sista arbetsdag. Väl mött där ute!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

(Från gamla bloggen 27/11-08)

Inga kommentarer: