fredag 12 december 2008

100 steg till - nu en kulturblogg och en annorlunda röst i kulturvärlden (gamla inriktningen)

Ni har säkert uppmärksammat hur 100 steg till i ökande takt blivit mer av en kulturblogg. Här avhandlas numera allt från den fina till den fula kulturen. Skriver jag inte om Britney Spears liv kan det handla om kultursidornas innehåll eller en ny närläsning av Machiavelli. Du kan också stöta på intressant läsning om skådespelardynastierna Barrymore och Sedgwick. Fast eftersom jag tycker det mest kan rymmas under kategorin kultur, som inslaget Fredagsdrinken, kommer bloggen sannolikt att vara ganska sig lik. Orsaken till den nya påklistrade fronten är att jag antar litteraturkritikern och författaren Ola Larsmos utmaning och även i bokstavlig mening blir en annorlunda röst i kulturvärlden. Riktigt vad det innebär är jag osäker på, men gissar, sedan jag läst hans utläggning, att det hänger samman med motsatsen till att inte vara naiv. Många negationer där och vad jag förstår tycker Larsmo inte att någon av de till Aftonbladets Stora bloggpriset nominerade kulturbloggarna lever upp till detta kriterium. De är därför inte bloggar - snarare proffsmedia och det ända ut i sista ändelsen. Men håll i hatten. Nu finns en amatörmässig kulturbevakning att se fram emot. En riktig kulturblogg, eller vad tycks om till exempel 100 steg tills analys av postmodernisten Terry Eagleton? Och missa heller inte historien om en mås.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: