söndag 14 december 2008

Bil-, varvs, eller tekoindustri same same - varför inte producera allt igen!

Jag har redan tidigare ställt mig skeptiskt till att statliga medel ska användas för att rädda svensk bilindustri. Jag har ju i grunden den liberala åsikten att bilarna får sälja sig själva. Regeringen har ju som tur är samma inställning. Söderut resonerar olika regeringar dock annorlunda. Ännu har vi inte sett konkreta åtgärder, vare sig från Merkel eller Sarkozy. Franske presidenten har emellertid slagit fast att han inte kommer att medverka till att någon del av fransk bilindustri går under. Bloggarn tvivlar inte ett ögonblick på sanningshalten i detta påstående. Ni ska veta att man inom fransk politik, vänster som höger, i första hand är nationalistiskt konservativ. Liberalismen, som väl uppfanns i dessa trakter, har liksom aldrig fått fotfäste i Elyséepalatsets korridorer. Och det är när jag kommer till denna punkt som allt bara går runt, för som vanligt saknas fasta världsliga hållpunkter när det verkligen blåser till. Nu håller nämligen tokliberalerna i den amerikanska kongressen på att köra över demokraterna genom att förhandla fram ett statligt räddningspaket på obegripliga 15 miljarder dollar (120 miljarder kr) till amerikansk bilindustri så att den kan hålla näsan över ytan fram till Barack Obamas tillträde, alltså ända till den 20 januari 2010. Från den dagen är detta USA:s nye presidents huvudvärk. En som jag faktiskt tycker verka likna en riktig migränattack, för jag undrar nämligen hur mycket ytterligare medel som måste fram för att rädda General Motors, Chrysler och Ford? Och vilka omständigheter medför Volvo och Saabs konkurrentländers centrala statsaktioner. Ja, vi ska alltså inte enbart konkurrera med produktkvalitet, utan också med olika staters muskler och då är det inte länder som Moldaviens som ska knäckas. Nu blev jag väldigt pessimistisk. Klarar vi detta motstånd? Det känns inte så. Skulle vi inte istället för att skjuta in statliga medel i en kanske snart död svensk bilindustri lika gärna kunna satsa dem - så som min kamrat från Älvsjö, bördig från självast Sjuhäradsbygden, till groggen ibland drömmande skrockar - på en återuppbyggnad av svensk tekoindustri? Eller varför inte väcka en slumrande varvsindustri?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

(Från gamla bloggen 6/12-08)

Inga kommentarer: