lördag 13 december 2008

Också superbloggarn skulle vilja ägna sig åt det viktiga - konsten

Plötsligt dök denna man upp på den i dagens Svenska Dagbladet publicerade nyhetstest. Satan, tänker superbloggarn – detta ansikte har flugit förbi under veckan. Vem är det? Efter att närmare undersökt saken vet jag att det är en tvättäkta konstnärssjäl – Jan Åhman. Han har dock haft oflyt. Dyrt har han fått betala för att drivit ”sin” konsthall på inte affärsmässiga grunder, i alla fall har det varit något administrativt strul. Jag "är ingen revisor" säger Åhman och fortsätter med att han skulle ha "behövt hjälp med ekonomin". Sedan det uppdagats att det inte varit ordning på allt tvingades han bort från sitt chefsjobb. Bloggarn, som inte hann besöka hallen då Åhman med stor konstnärlig framgång huserade där, är sedan jag närmare läst om verksamhet, imponerad över kraften och idealiteten. Jag känner dessutom viss frändskap med Åhman. Hur mycket jag än vet att det måste vara ordning på debet och kredit så vill också jag ibland släppa det världsliga (den vardagliga administrationen) för att ägna mig åt mitt konstnärskap här på bloggen. Någon annan kan väl fixa räkningarna samt trolla så att jag slipper ha ont i magen över den av mig inte utförda städningen. Men så funkar det ju inte. Och folk och fä – håll med om det; att Åhman ser ut riktigt en konstnärssjäl. Vart han fram till nu chefat kan ni gissa på nutidstestet.

Inga kommentarer: