måndag 8 december 2008

Marilyn Monroe den mesta fotogenica person som funnnits - kanske

Ni som var med på förra bloggen minns att jag på slutet länge hade ett bildspel med Marilyn Monroe. Vissa blir alltid perfekt på bild. När det gäller Monroe får jag känslan av att hon är den mest fotogenica någonsin. Kanske väl subjektivt, men ändå – hon är objektivt bra på bild, eller hur? Och jag slår fast att hon fortfarande är den för en personlig utstrålning mest beundrade och omtalade. I övrigt var karriären mindre lyckad. Hon gick bort endast 36 år och jag känner till henne, i professionen, mest som Suger Kane i komediklassikern "I hetaste laget", med Tony Curtis och Jack Lemmon. Annars ska ju hennes sista film "De missanpassade", med Clark Gable, vara en höjdpunkt. Konspirationsteorierna kring hennes mystiska död är många. Att familjen Kennedy är en del av dessa kittlar. Det passar i dagarna särskilt bra att lyfta fram Monroe då SVT sänder en dokumentärserie om Andy Warhol som gjort fotocollaget. Serien går dock när vi på bloggen blandar fredagsdrink. Synd! Men för er som behöver en snabbkurs kan jag berätta att Warhol var en lika konstig person som han är en av superbloggarns favoriter. Och han var jättekonstig. Jag har flera böcker om detta. Det är en förmån att få ta del av hans tankevärld och se hans verk. Mest imponerar hans tidiga iakttagesle av och förmåga att beskriva det "replikasamhälle" vi idag lever i och den ytlighet den bidrar med. Också Jackie Kennedy och Mao Zedung finns på samma typ av fotocollage.

Inga kommentarer: