söndag 14 december 2008
Kronjuveler eller nationalklenoder - statliga pengar blir det ändå inte
Den häromdagen kallsinnige bloggarn hörde ikväll en hel del snack på rapport om Volvo, kronjuvel och så on. Vidare kritiserade före detta folkhälsominister Morgon Johansson (s) idag i riksdagen näringsminister Maud Olofsson för att hon troligen blir den som "kan få begrava Volvo". Hans partiordförande Mona Sahlin vill ju, till skillnad från statminister Fredrik Reinfeldt, inte utesluta ett statligt ägande av nationalklenoden från Göteborg. Jag tyckte att jag gick långt bara genom att problematisera kring ett statligt stöd av Volvo (och Saab) och jämföra med de bortkastade försöken att rädda svensk teko- och varvsindustri. Men mina profetior är inget mot Svenska Dagbladets läsares dom. Utgångspunkten bland dem är, vad annat kunde förresten väntats, att marknadskrafterna ska få råda. Någon hade tänkt i liknande banor som Johansson och tyckte att man ska låta "Volvo självdö" samtidigt som en annan läsare menar att vi inte ska hemfalla oss åt nationalism. Det är emellertid, som alltid, andra tongångar i Frankrike och Tyskland. Både president Nicolas Sarkozy och förbundskansler Angela Merkel är beredda att satsa pengar i sina länders bilindustrier. GM och Ford vill ju i linje med detta bli av med Saab respektive Volvo för att visa på en åtgärdsvilja och därigenom beviljas lån av statliga medel i USA. Mitt tips är dock att alliansen inte kommer att satsa pengar i svensk bilindustri. Det tror jag inte heller oppositionen skulle ha gjort i motsvarande läge, men nu är en opposition aldrig det. Det förklarar också varför det är så enkelt att tycka när man inte behöver ta ansvar för något enda litet. Och så Maud Olofsson - argumentet för att staten går in i banksystemet och inte i bilindustrin är att vi inte kan låta det finansiella systemet gå under. Rikets säkerhet hotas inte på samma sätt av svårigheterna i bilindustrin.
Läs även andra bloggares åsikter om Saab, Volvo, Finanskrisen, Tekoindustrin, Varvsindustrin
(Från gamla bloggen 2/12-08)
Läs även andra bloggares åsikter om Saab, Volvo, Finanskrisen, Tekoindustrin, Varvsindustrin
(Från gamla bloggen 2/12-08)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar