tisdag 9 december 2008

Min önskelista inför julen 2008 - plats nr 8 (creedig fransk halvgud)

Kolla in den här sköna snubben. Bara en fransk halvgud kan inta den coola och respektlösa attityden och bära den hela vägen hem. Respekt! Jag tvingas på grund min ställning i samhället att hålla bättre ordning på hårväxten. Men det kanske kommer en tid också för mig. Få av oss som följde Eurovision Song Contest 2008 visste vilken creedig artist fransmännen hade skickat till Belgrad. Sébastien Tellier och hans Divane stack också ut och var nästan lika bra som mellanakten (Goran Bregovic). Hemma i Paris är Tellier en självklar del av den stenhårda elektroaristokratin, som ju Justice regerar över med etiketten Ed Banger som nav. I Bengans lokaler, här i huvudstaden, sprang jag idag på Telliers ”Sessions”. En skiva med ett superestetiskt omslag - artistens ansikte skissat i profil med en cigg i näsan! Den här plattan sätter jag upp på min önskelistas plats nummer 8. Han bakom disken levererade också den bästa service du kan tänka dig. Hur säker kan du egentligen vara på att du får tag i personal som kan säga något om fransk dancemusik. Han raddade upp ett tiotal band som jag framöver ska lyssna av – allihopa. Sébastien Tellier är, som ni superbloggenläsare säkert får intryck av när ni ser fotot, den mjuka och inlyssnande typen. Bilden förmedlar ingen annars bland popstars så vanlig självupptagenhet. Fast på Wikipedia sägs han vara en blandning mellan Syd Barrett och Serge Gainsbourg. Med den informationen måste jag trots allt dra slutsatsen att han är minst halvgalen och totalt självcentrerad, men vad gör det? Jag ska ju inte ha honom på glögg. Bästa plattan ska vara "Politics". Den är dock utgången, så den av er superbloggenläsare som vill ge mig den får kämpa på. Vi får se hur det går. Men nu till jul hoppas jag åtminstone kunna lyssna på hans till soundet lite mer 1970-talsaktiga ”Sessions”. Det kan bli en riktig höjdare till juldagskvällens tredje Frozen Margarita.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: